Hoe ik een modeshow voor mijn kledinglijn organiseerde

Vorig jaar ben ik gestart met mijn eigen kledinglijn. Nooit had ik gedacht dat het al zo snel goed zou lopen. De kleding verkoopt goed, zowel in de winkel als online. Toch ben ik constant bezig om de naamsbekendheid van mijn kledinglijn uit te breiden. Ik besloot daarom een modeshow te organiseren. Dit is enorm goed gelukt en heeft veel nieuwe klanten opgebracht. In deze blog vertel ik meer over hoe ik dit deed. 

De locatie

Aangezien ik niet zeker wist hoeveel mensen naar mijn modeshow zouden komen, besloot ik de locatie relatief klein te houden. Het leek mij beter dat alle plekken uitverkocht waren, dan dat er lege stoelen zouden zijn. Ik huurde een ruimte af in de omgeving Amsterdam waar vaker dit soort evenementen worden gegeven. Deze locatie werkte standaard samen met een cateringbedrijf. Dit was perfect, want hierdoor werd het regelen van hapjes en drankjes voor mij uit handen genomen. Het enige wat ik verder nog moest regelen wat betreft de locatie, was licht en muziek. Voor muziek schakelde ik hulp uit mijn persoonlijke netwerk in, zowel voor de apparatuur als voor het draaien van nummers. Wat betreft het licht, kon ik heel simpel online licht huren wat veel voordeliger was dan het aanschaffen van lampen. 

De promotie

Bij elk evenement dat je organiseert, hoort natuurlijk de promotie hiervan. Vooral voor een beginnend bedrijf, zoals mijn kledinglijn, is promotie erg belangrijk. De belangrijkste vorm van promotie die ik voor mijn modeshow gebruikte, was social media. Of Facebook maakte ik een evenement aan en dit deelde ik ook op Instagram. Ik vroeg mijn persoonlijke netwerk en mijn trouwe klanten om dit te delen. Een andere manier die erg goed werkte, was het weggeven van gratis entree als klanten een extra persoon mee namen. Hierdoor nam bijna iedereen wel iemand mee, wat ervoor zorgde dat mijn kledinglijn ook bekend werd bij nieuwe mensen. 

Van bezoeker naar klant

De kunst is natuurlijk om de bezoekers van je modeshow uiteindelijk zover te krijgen om iets te kopen van jouw kledinglijn. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Een goede methode hiervoor is om alle bezoekers bijvoorbeeld een goodiebag te geven met een product uit je kledinglijn en een aantal andere leuke items. Zo vulde ik mijn goodiebags met een scrunchie van mijn lijn, wat verzorgingsproducten en uiteraard een visitekaartje. Door deze goodiebags worden de bezoekers nog vaak herinnerd aan jouw modeshow en zullen ze sneller geneigd zijn om een bezoekje te plegen aan jouw website. Een andere goede methode is om bezoekers na afloop een mailtje te sturen met een kortingscode.

Geef een reactie