Hoe verbeter je je werkprestatie?

Werknemers ervaren steeds meer mentale en fysieke klachten door stress op het werk. Er zijn allerlei middelen en manier om dit te verminderen. Slapen mensen wel goed en krijgen zij genoeg goede voedingsstoffen binnen. Vandaag vertel ik meer over hoe jij vandaag nog je werkprestatie kan verbeteren.

Start je dag goed

Een goede nachtrust is een belangrijke factor. Uit onderzoek blijkt dat de mens tussen de zeven en acht uur slaap per nacht moet krijgen. Belangrijk is ook om op een goed matras te rusten. Dit kan rugklachten voorkomen. Kies daarom voor een stevig 2 persoonsbed die naar jouw smaak goed ligt. Test dit bijvoorbeeld uit in de winkel.

Het ontbijt is ook niet geheel onbelangrijk. Start de dag met een voedend ontbijt. Dit is overigens de belangrijkste maaltijd van de dag.

Ben jij een muziek fan? Zet gerust een muziekje op tijdens het douchen of tandenpoetsen. Je hoeft helemaal niet stressend je bed uit als je swingend je kleren kunt uitkiezen. Je zult merken dat de muziek je humeur een grote boost geeft.

Woon jij dicht bij je werk? Pak de fiets! Wat is nou fijner dan een goede frisse ochtendlucht. Sta een halfuur eerder op om een wandeling te maken.

Als je pas later in de middag afspraken hebt is het goed om in de ochtend een uurtje te sporten. Bewegen is gezond en je gaat actief naar je werk toe. Je brengt direct een energie over. Voor sommige mensen werkt sporten als een uitlaatklep. Ging gister niet zoals je gehoopt had? Maak dan je hoofd helemaal leeg in de sportschool. Als je eenmaal je lichaam activeert, kost het minder moeite om naar je werk te gaan.

Op het werk

Breng eerst in kaart wat er precies niet helemaal lekker gaat. Bespreek met je collega’s wat zij van jouw werkhouding vinden en praat erover. Feedbackgesprekken met je werkgever brengen altijd handige tips mee. Het kan zijn dat je het zelf niet merkt, maar de ander het wel ziet. Heb je je wel eens afgevraagd of de werkomgeving prettig is? Hangt er een fijne sfeer? De omvang van het bedrijf speelt ook een rol.

Probeer op kantoor ook niet al te lang stil te zitten. Minimaal om de twee uur even drie minuten wandelen. Ga bijvoorbeeld even koffie halen op de hoek van de straat of ga een praatje maken met je collega aan het einde van de hal. De creativiteit in je brein stimuleer je door even te gaan wandelen. Als je weer terug op je plek zit, kan het zijn dat de probleemstelling ineens is opgelost. Waar wacht je nog op? Probeer het uit!

Geef een reactie